پس از راهاندازی سامانههای معاملات برخط که سرمایهگذاران یا معاملهگران تمامی سفارشات خود را از طریق بستر اینترنت ارسال میکنند، نیاز به یک سیستم مدیریت سفارشات سریع، امن و قابل توسعه، بهصورت روزافزون، احساس میشود. کارگزاران بهعنوان یک نهاد واسط میان سرمایهگذران و سازمان بورس موظف هستند تا مدیریت سفارشات را برعهده بگیرند، اما این مدیریت خود به چه شکل انجام میشود؟
ارتباط با هسته بورس که وظیفه پردازش تمامی درخواستها از سراسر کارگزاریها را دارد برعهده یک سیستم بهنام OMS است، در حقیقت کارگزارن با استفاده از یک سامانه مدیریت سفارشات، تمامی سفارشات را به سمت هسته بورس ارسال میکنند و نتیجه آن را دریافت و سپس وضعیتهای مختلف هر سفارش را بهکاربر نشان میدهد. فرض کنید که شما یک سفارش خرید در سامانه معاملات برخط خود در یک کارگزاری را دارید، سیستم مدیریت سفارشاتی که در کارگزاری خود از آن بهره میبرید ابتدا چندین شرط را چک میکند تا شما را حائز شرایط ارسال سفارش خرید بداند، برای مثال در ابتدا چک میکند که شما دارای پول کافی برای خرید باشید و یا این پول بلوکه نباشد و دیگر شرایط، پس از آنکه شما واجد شرایط ارسال سفارش خرید شدید، سفارش شما از طریق سامانه OMS به سمت هسته بورس ارسال میشود و سامانه منتظر میماند تا پاسخ آن را دریافت کند، در سفارش خرید میتواند پاسخ انجام معامله باشد و یا معامله با خطا همراه شود و سفارش خرید انجام نشود. بهطور خلاصه یک سامانه OMS وظیفه مدیریت سفارشات در سامانه معاملات برخط و ارسال آن به هسته بورس را دارد. مقاله حمایت شده در مجموعه جوراب های رنگارنگ، روشن و شیک ما چیزی برای همه پیدا کنید. خرید به صورت تکی یا بسته بندی برای افزودن رنگ به شما sock کشو!
پس از آنکه در سال 99 بورس با اقبال عمومی روبرو شد و حجم سفارشات بهیکباره چندین برابر رشد کرد، سازمان بورس و بسیاری نهادهای دیگر این نیازمندی را حس کردند که باید همگام با این جریان بحث زیرساخت و سامانههای بورسی را ارتقا دهند، یکی از مواردی که همیشه در صدر توجهات فعالین و مدیران این حوزه بوده است، ساخت و توسعه یک OMS پرسرعت، امن و قابل توسعه براساس نیاز مشتریان است، هماکنون در بازار مالی ایران ۲ شرکت سازنده OMS بیش از 80٪ بازار را تصاحب کردند و عملا بخش زیادی از کارگزارن باید از خدمات این دو شرکت استفاده کنند و همین نبود رقیب باعث ایجاد انحصار در بازار شده و این سامانهها با سرعت بسیار کمی توسعه مییابند.
ایدههای هوشمند رابین با درک این نیازمندی که سرمایهگذاران با مقایسه سامانههای مدیریت سفارشات در بازار مالی ایران و خارج از ایران، سطح توقعات خود را بالاتر بردهاند، به حوزه تولید و توسعه نرمافزارهای بازار سرمایه ورود کرده است و توانسته با اتکا به دانش متخصصان و تجربه مدیران خود، نرمافزارهای بهروز، امن، قابل توسعه و پرسرعتی را تولید کند، یکی از محصولات بسیار مهم این شرکت سیستم مدیریت سفارشات یا OMS است که سال گذشته با کسب مجوز نهایی از نهادهای زیربط وارد فاز عملیاتی شده است. ما در طراحی این OMS بهنحوی عمل کردیم تا این سیستم قابلیت بهروزرسانی و توسعه در تمامی جهات را داشته باشد، تا هر کارگزار یا نهادی برحسب درک زیست نیازمندهای مشتریان خود، تغییرات مدنظر خود را اعمال کند. یکی دیگر از موارد قابل ذکر در طراحی این OMS استفاده از آخرین استاندارد در بحث برنامهنویسی، پایگاهداده، زیرساخت شبکه و دوآپس است که به جرات میتوان گفت OMS رابین از این حیث بدون رقیب در بازار ایران میباشد.
بهطور کلی ویژگیهای OMS رابین شامل:
- مدیریت سفارشات
- مدیریت معاملات
- ارسال و دریافت سفارشات به هسته بورس
- مدیریت دارایی مشتری
- مدیریت کیف پول مشتری
- دریافت و پردازش لحظهای اطلاعات بازار از هسته بورس
- کلاسترینگ سرویسها بهمنظور افزایش سرعت در پردازش
- استفاده از زیرساخت کوبرنیتز بهمنظور افزایش امنیت و سرعت
میباشد.
درصورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به دادههای فنی این OMS با ما در ارتباط باشید.